Isnin, Mei 21, 2012

Bukan Baju Kurung Sepatutnya Longgar ke?



Assalamualaikum wbt,

kan santek baju kurung longgar camnih!!

pernah tak cik adik, wanita melayu si cantik manis, intan payung semua mendalami sedalam-dalamnya perihal BAJU KURUNG? ke dari kecik dulu mak suruh pakai baju kurung taim nak raya pastu pegi sekolah pun kena pakai baju kurung kan? so pakai sekadar pakai atau melihat sisi baju kurung itu sebagai busana terindah warisan kita?


terus terang, aku gemar memerhati, eh bukan.. actually gemar melihat wanita mengenakan baju kurung..tak tahu kenapa..suka ngat aihh, lagi-lagi trend sekarang yang kembali dengan baju kurung yang 100% cotton tu..suka giler..sebab nampak sangat klasik, lepas tu dikenakan dengan tudung bawal plain..owh menariknyer...kemelayuan sangat kann??

okay enough!! tapi aku jadi menyampah bila ada orang Melayu sendiri menghina busana indah ini. ye menghina..sangat menghina.. aku benci dengan manusia yang memperlekeh asal-usul tradisi..baju kurung itu tradisi, supposed patern dia dari dulu sampai sekarang adalah sama..sebab, sebab apa kau tahu?

sebab baju kurung tu memang pakaian muslimah. melayu itu islam..menurut perlembagaan persekutuan..melayu itu islam okay!! JELAS??

SO APA YANG AKU NAK CAKAP SEBENARNYER?
take a look at this!!


aku tak pernah kesah kalau kau nak letak blink-blink, labuca-labuci, manik-manikam sume sampai dari 50km pon orang boleh nampak baju kau bercahaya-cahaya bila dipanah mentari, tapi harus ke kau nak cakap..yes aku pakai baju kurung, tapi lihatlah dadaku terbojol-bojol, pinggangku yang ramping semua-semua..kfain aku bukan anti fashion baru, moden, semua..tapi aku cabar keimanan korang kalau nak sangat pakai baju macam diatas, sila kenakan tudung labuh yang macam graduan dari Al-Azhar pakai tu yang sampai menutup bontot tu..mampu?? haruslah tak kan..sebab kau buat potongan baju macam ni memang kau nak tayang bahagian atas tu, apa celop nak pakai tudung labuh sume-sume, hapuslah reputasi kalau camtu.

so kalau nak pakai baju kurung, cari baju kurung yang betul-betul mengurung diri kau, mengurung aurat kau..jangan jadi orang yang hupdate pasal pesen tapi terbojol sana terbojol sini..eeuuuwww..geliiii

#ada jugak wanita yang aku nampak pakai baju kurung yang takde shape pun tapi pakai baju kurung adik yang 8 tahun tu, sama je lah kalau camtu..terbojol sana sini jugak..fikirlah sendiri dah besar kan?


9 ulasan:

  1. betul3.. x salah berfesyen tapi kene ada batas2nya.. tutup aurat.. :)

    BalasPadam
  2. tau xpe...
    ak pon pelik..kalau fesen tdung tu, lagila....
    ingat lawa mungkin?

    BalasPadam
  3. kalau pakai longgar2, nanti x de sape plak perasan body mantOp.. eh!!

    BalasPadam
  4. aku sendiri meluat tengok.nak pakai pun sarat.

    BalasPadam
  5. jgn marah oooooo, hehe
    meh kita mengurung aurat bersama...... :)

    aku nak tggu cfikh komen nih. haha

    BalasPadam
  6. fesyen sekarang,kadang aku mampu menggeleng kepala.

    BalasPadam

jika bicara cinta Ilahi hanya dirasa oleh mereka yang mahu memikirkanNya,
maka selayaknya bicara cinta kita hanya bersandarkan padaNya