Rabu, Mei 01, 2013

Siapakah Yang Akan Aku Undi?

Assalamualaikum wbt,

okay sekarang memang semua orang tahu kan apa akan jadi dalam 5 hari lagi. Pilihan Raya Umum ke 13 akan berlangsung pada 5 Mei 2013. okay nombor pun nak cantik je semua kan. tulisan aku hari ini adalah untuk mendedahkan kepada umum siapa yang bakal aku undi pada ahad nanti. aku bukanlah pengundi baru yang noob dan bodoh yang orang kata pengundi atas pagar. tidak sama sekali. selama bertahun aku hidup dalam politik, sebab sejak kecil memang minat aku kepada isu-isu semasa dan politik tanah air tanpa dipaksa oleh keluarga semuanya datang sendiri. jadi ahad ini adalah kali pertama dalam hidup untuk aku buang undi demi negara yang tercinta.

perkara pertama yang aku take into consideration sebelum buang undi ahad nanti jatuh kepada beberapa perkara:

1) aku akan undi kepada calon yang aku rasa berkredibiliti di tempat aku mengundi yakni calon parlimen dan dewan undangan negeri (DUN)

2) undi calon dari parti yang memperjuangkan islam secara menyeluruh. tidak bermakna jika mereka ada dalam satu pakatan mahupun satu barisan aku akan undi calon yang satu grup dengan deme tu. minta mahaap sebab aku percaya kepada apa yang aku lihat dan rasa setelah berlambak bahan bacaan aku teroka.

3) undi juga akan pergi kepada calon yang dapat membantu dalam proses perjuangan islam, pengimplementasian islam dalam sisitem pendidikan, majlis-majlis ilmu yang ditambah seperti ceramah perdana, qasidah dan segala macam program ilmu yang dapat membangkitkan roh islam dalam masyarakat

4) undi aku akan jatuh kepada parti dan calon yang secara tak langsung akan memudahkan proses perjuangan tersebut. dalam erti kata lain tidak banyak kerenah, tidak banyak isu yang akan timbul bila ingin melakukan program-program islamik, especially di universiti tempat aku belajar.

5) semestinya calon Islam berwibawa, berkredibiliti, ikhlas dalam perjuangan.

itu antara intipati yang terkandung dalam tatacara memilih ikut cara aku sendiri. secara rawak dan sekali imbas aku yakin pembaca akan nampak aku akan mengundi siapa. tapi hanya aku sendiri yang tahu bagaimana aku menilai calon dan parti tidak kira parti yang so-called islamic party or party that everyone said bring the secularism into the society. semoga Allah tetapkan pilihan yang telah aku buat ini. jika Dia mahu ubah pendirian aku pon aku berdoa agar pilihan yang aku ubah itu adalah juga pilihan Dia.

jadi 200ribu mahasiswa dan seluruh rakyat Malaysia yang akan turun mengundi ahad ini, jangan buat undi rosak, pilihlah yang terbaik, teruskan berdoa.

lagi satu, ada orang kata, jika parti sipolan jadi kerajaan, industri seni tanah air akan jatuh, industri seni yang dimaksudkan industri muzik dan filem lah kan for sure. sebenarnya aku personally nak kata la, terima kasih sebab memberi gambaran yang jelas, sebenarnya secara tak langsung aku membenarkan kata-kata ini kerana, aku dah bosan melihat kemungkaran dan kemaksiatan yang berlaku dalam industri seni kita selama ni yang telah banyak menimbulkan masalah sosial tanpa tidak disedari. jadi apa salahnya segala kemungkaran ini tersungkur kan? tapi seni yang dapat membangkitkan kembali nilai islam dan moral inshaAllah akan terus berkembang. ameen

wallahualam.

6 ulasan:

  1. lama tak datang visit.

    alhamdulillah tahun nih 1st time mengundi. tapi undi itu rahsia. tak boleh kasi bongkar.

    punya sayang dakwat kekal kat jari nih, mandi pun sanggup balut plastik taknak kasi hilang.

    haha.

    minat novel Fixi? Sama lah. :)

    BalasPadam
  2. pilihan di tgn kita
    berpuas hatilah...
    terima dengan kebaikan.

    BalasPadam
  3. saye x cukup umur lagi...
    hehehehe

    BalasPadam
  4. nice blog :)

    salam kenal dari kami outbond di malang :)
    jangan lupa kunjungi kami di website kami : http://www.nolimitadventure.com/

    BalasPadam
  5. encik ezy ! mne menghilng? cept2lh update blog ni...windu. hihi >.<

    BalasPadam
  6. Hey...dah lama blog post ni....cepat2 la update selalu hehe.....saya pun nak jadi extrovert gak huhu :)

    BalasPadam

jika bicara cinta Ilahi hanya dirasa oleh mereka yang mahu memikirkanNya,
maka selayaknya bicara cinta kita hanya bersandarkan padaNya